آموزشی

چه چیز‌هایی موجب انفجار باتری موبایل و تخریب آن می‌شود؟

انفجار باتری موبایل

گوشی‌های موبایلی که در 24 ساعت روز با خود داریم، ممکن است بر اثر برخی شرایط منفجر شده و خطرات جدی و جانبی به همراه داشته باشد. همین گوشی‌های موبایل که دوست و همراه ما در طول روز می‌باشند، ممکن است خطرات جدی مانند سوختگی شدید و عمیق و حتی جدی‌تر از آن‌ها نیز داشته باشد. بسته به میزان فاصله ‌تان از گوشی و شرایط موجود می‌توانید این خطر جدی را کنترل کرده و یا دچار آن شوید.

حقایقی درباره باتری موبایل‌ها

باتری‌های لیتیوم یونی که امروزه به صورت پک های قابل شارژ عرضه می‌شوند، اگر شرایط انفجار برای آن‌ها مهیا باشد، می‌توانند منفجر شده و خطرات جدی را به اطرافیان خود وارد کنند.

فرایند انفجار باتری به شرح زیر می‌باشد:

  1. به دلیل اتصال کوتاه در مدار شارژ باتری، بخشی از باتری شروع به گرم شدن می‌کند که در نهایت انفجار رخ می‌دهد.
  2. با گرم شدن بخشی از باتری، برخی واکنش‌های شیمیایی رخ می‌دهند که این واکنش‌های شیمیایی خود موجب تولید گرما می‌شود. در این حالت گرمای به‌وجود آمده در بخشی از باتری به سایر قسمت ها نیز انتقال داده می‌شود که به این رخداد گرمای الکترولیت می‌گویند.
  3. سپس، با گرم شدن داخل باتری جریان الکترولیتی به سطح باتری می‌رسد و موجب سوختن محفظه بیرونی باتری می‌شود.
  4. در نهایت، با سوختن محفظه بیرونی باتری مایع بسیار داغ و قابل اشتعال به بیرون سرازیر می‌شود که موجب سوختن سایر قسمت‌های سخت‌افزاری گوشی می‌شود. با سوختن گوشی موبایل، هر چیز که در اطراف آن باشد که آتش خواهد گرفت.

این فرایند و مراحل رخداد انفجار باتری موبایل ممکن است شما را همیشه بترساند و در توهم آتش‌سوزی باتری گوشی قرار دهد. اما جای نگرانی نیست، چون تولید‌کننده‌های موبایل ویژگی های امنیتی را در باتری های لیتیوم یونی در نظر می‌گیرند، اما با این حال باید شما احتیاط کرده و از برخی نکات مطلع شوید تا از بروز چنین اتفاقی جلو‌گیری  کنید.

باتری‌های ایمن، چه ویژگی‌های امنیتی دارند؟

در باتری گوشی‌های هوشمند که ویژگی‌های امنیتی در آن‌ها در نظر گرفته شده است، ماده غیر قابل اشتعال به روکش و محفظه باتری اضافه می‌شود تا از سوختن و آتش‌سوزی آن جلوگیری کند.

  • مدار‌بندی داخل باتری‌ها به گونه‌ای انجام می‌شود که از بروز و عبور هر‌گونه اتصالات و جریان‌های قوی جلو‌گیری کند.
  • برخی گاز‌هایی وجود دارند که در صورت افزایش حجم باتری با آن مقابله کرده و و از افزایش حجم باتری جلوگیری می‌کند.
  • جریان برق در صورتی که فشار سلولی از حدی بیشتر شود، قطع خواهد شد.
  • تولید‌کننده‌های گوشی نمی‌توانند از انفجار باتری گوشی جلو‌گیری کنند، اما می‌توانند تا حدی امکان این رخداد را کاهش دهند و با تعریف برخی مرز‌ها از وقوع انفجار جلو‌گیری کنند. برای مثال می‌توانند تعریف کنند که با رسیدن فشار‌های سللی به حدی، جریان‌های داخل گوشی قطع شده و از وقوع رخداد انفجار جلو‌گیری شود.

به همین دلیل توصیه می‌شود که از خریدن باتری ‌هایی که برند نا‌شناس دارند جلو‌گیری کنید، زیرا در چنین باتری‌هایی تکنولوژی ها و ویژگی‌های ایمنی لازم در نظر گرفته نمی‌شود و خطر انفجار باتری موبایل را تا حد زیادی افزایش می‌دهند. اگر می‌خواهید از جای مطمئن خرید کنید که قیمت مناسب، کیفیت بالا و برند شناخته و معتبر باتری داشته باشد، به سایت فروشگاهی سعید باتری مراجعه کنید. می‌توانید از مشاوره‌های آن‌ها بهره بگیرید و خرید مطمئن و معتبری داشته باشید.

دلایل انفجار باتری‌ها

وارد شدن ضربه به باتری موبایل

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند موجب انفجار باتری موبایل شود، وارد شدن ضربه یا سقوط از ارتفاع می‌باشد. در برخی شرایط که گوشی از ارتفاع سقوط می‌کند، کاربران صفحه نمایش آن را چک می‌کنند و در صورت نبود هیچ‌گونه خراشی روی صفحه آن خیالشان راحت می‌شود. علاوه بر ظاهر گوشی باید مدار‌های داخلی آن را نیز در نظر گرفت و به آن‌ها اهمیت داد.

وارد شدن ضربه به باتری موجب می‌شود که ساختار مکانیکی و شیمیایی داخل باتری دگرگون شده و اختلال ایجاد کند و ویژگی‌های ایمنی در نظر گرفته شده در زمان تولید، از کار بیفتند. در این‌صورت بهتر است از مختل شدن یا نشدن باتری اطمینان حاصل کنیم، اما چگونه؟

انفجار باتری موبایل

بعد از سقوط گوشی از ارتفاع گارد و محفظه گوشی را جدا کرده و باتری را مورد بررسی قرار دهید. در صورت مشاهده موارد زیر، اقدامات لازم را انجام دهید:

  • متورم شدن سطح باتری
  • د‌فرمه شدن شکل باتری
  • افزایش غیر‌عادی گرمای باتری

البته در صورت عدم امکان بررسی و مشاهده باتری، می‌توانید ایرادات آن را از طریق گزینه سوم، یعنی افزایش ناگهانی و غیر‌عادی گرمای باتری مشخص کرد.

افزایش دما

علاوه بر سقوط گوشی از ارتفاع، افزایش دمای گوشی نیز می‌تواند موجب انفجار باتری موبایل شود. بنابراین باید از مواردی که موجب افزایش دمای آن می‌شود، مطلع شویم و اقدامات لازم را برای جلو‌گیری انجام دهیم.

برخی از مواردی که در افزایش دمای ناگهانی باتری موثر می‌باشد، به شرح زیر می‌باشد:

  • اجرای برنامه‌های کاربردی سنگین که بار پردازشی سنگینی را به پردازشگر گرافیکی اعمال می‌کنند.
  • اجرای سایر اپلیکیشن‌هایی که موجب سنگین شدن بار پردازنده می‌شود.
  • برخی از ویجت‌هایی که بار سنگینی را انجام می‌دهند.
  • تلفن‌های تماس و تلفنی زیاد و طولانی مدت
  • اتصال و برقراری ارتباط با شبکه اینترنت مخصوصا از طریق شبکه داده تلفن همراه و دریافت داده به صورت دائم و مستمر

انفجار باتری موبایل

استفاده از شارژر‌های بی‌کیفیت

شارژر‌های هر گوشی موبایل متناسب با ویژگی ‌ها و مشخصات خودش انتخاب می‌شود و اگر از شارژر‌‌های دیگر استفاده کنید باعث کاهش سرعت شارژ و یا افزایش مدت زمان شارژ خواهد شد. با توجه به مشخصات گوشی موبایل‌ها شارژر هایی مناسب تولید می‌شود که دارای قدرت شارژ مناسب می‌باشد؛ بنابراین باید از شارژ‌هایی استفاده کنید که مخصوص گوشی موبایل شما می‌باشد، در غیر اینصورت ممکن است به دلیل عدم تطابق مشخصات و قدرت شارژ باتری خراب و در نهایت منفجر شود.

نکات درج شده در این مطلب، مواردی می‌باشند که می‌توانند موجب انفجار باتری موبایل شوند. بسیار مهم است که به نکات درج شده در این مطلب دقت کنید تا از انفجار باتری موبایل جلوگیری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *