آموزشی

چند روش موثر برای تشخیص خرابی باتری موبایل

تشخیص خرابی باتری

تشخیص خرابی باتری موبایل نیاز به تخصص خاصی ندارد و با دانستن چند نکته می‌توان خرابی باتری را به‌راحتی تشخیص داد.

امروزه بیشتر روز همه ما در استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌گذرد و وابستگی تمامی افراد به گوشی‌های هوشمند روز به روز در حال افزایش است. بزرگ‌ترین مشکلی که می‌توان در استفاده از گوشی‌های هوشمند روبه‌رو شد تمام شدن سریع باتری یا خرابی آن می‌باشد. در این مقاله راه‌هایی برای تشخیص خرابی باتری برای شما می گوییم و شما میتوانید با در نظر گرفتن نکات درج شده در این مطلب، پیشاپیش از خرابی باتری موبایل مطلع شده و یا از آن جلوگیری کنید.

چگونه خرابی باتری موبایل را تشخیص دهیم؟

خاموش شدن گوشی

خاموش شدن ناگهانی گوشی و روشن نشدن آن یکی از علائمی می‌باشد که نشان‌دهنده خرابی باتری می‌باشد. در این حالت گوشی به‌‌صورت ناگهانی خاموش می‌شود و هیچ علائمی در هنگام شارژ کردن یا روشن کردن از خود نشان نمی‌دهد و یا به طور کل اصلا روشن نمی‌شود و خاموش باقی می‌ماند. برای مثال اگر گوشی موبایل با 20 یا 30 درصد شارژ باتری، خاموش شود نشان دهنده این است که باتری دچار مشکل شده‌است. برخی از افراد در این حالت تصور می‌کنند که گوشی موبایل دچار خرابی شده است، اما در واقع باتری موبایل خراب شده و تنها راه حل تعویض باتری موبایل می‌‌باشد.

خاموش شدن گوشی بعد از جدا کردن از کابل شارژر

در برخی از شرایط نیز ممکن است که گوشی بعد از جدا شدن از کابل شارژر خاموش شود. در این حالت روشن ماندن گوشی فقط در هنگامی ممکن است که به شارژر وصل باشد و بعد از جدا شدن از شارژر سریعا خاموش شود. در چنین شرایطی نیز مشکل از گوشی موبایل نمی‌باشد و تنها راه حل تعویض باتری موبایل می‌باشد، زیرا گوشی موبایل به خوبی می‌تواند کار کند و عملکرد خوبی دارد اما باتری موبایل نمی‌تواند انرژی الکتریکی را ذخیره کند.

تشخیص خرابی باتری

داغ شدن باتری موبایل

یکی دیگر از روش‌ها برای تشخیص خرابی باتری میزان داغ شدن باتری یا گوشی موبایل می‌باشد. داغ شدن بیش از حد گوشی یا باتری موبایل نشان دهنده این می‌باشد که باتری دچار مشکل شده و یا بیشتر از حد معمول مورد استفاده قرار گرفته است. اگر داغ شدن باتری موبایل به صورت مداوم اتفاق بیفتد باید به فکر خرید باتری نو برای موبایل خود باشید، اما اگر در اثر استفاده و به کارگیری بیش از حد موبایل داغ شده باشد دلیلی بر خرابی و تعویض باتری نمی‌باشد. پس اگر باتری بدون دلیل و به صورت مداوم داغ شود نشان از خرابی آن می‌باشد و باید حتما تعویض شود تا عملکرد بهتری داشته باشد.

متورم شدن باتری

بیشتر باتری‌های موبایل، باتری‌های لیتیوم یونی می‌باشند که در انواع مختلف دستگاه‌ها و گوشی‌های هوشمند می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. باتری‌های لیتیوم یونی مزایای زیادی دارند اما می‌توانند در استفاده‌ی زیاد خراب شوند. در اواخر عمر باتری‌های لیتیوم یونی، سلول‌های سازنده آن‌ها گسسته می‌شود و گسسته شدن سلول های باتری نیز موجب متورم شدن سطح باتری می‌شود، به گونه‌ای که تورم سطح باتری به راحتی قابل مشاهده و لمس می‌باشد. متورم شدن سطح باتری یکی از روشهای دیگر برای تشخیص خرابی باتری می‎‌باشد و در صورت مشاهده تورم، باتری موبایل سریعا باید تعویض شود.

تشخیص خرابی باتری

خوردگی پایه‌های فلزی باتری

پایانه‌های فلزی باتری که به پایانه‌های فلزی گوشی وصل می‌شود موجب شارژ، انتقال و ذخیره انرژی الکتریکی به گوشی موبایل می‌شود. اگر این پایانه‌ها دچار خوردگی شوند به طوری که نتوانند به پایانه‌های موجود روی گوشی موبایل وصل شوند، باتری موبایل شما شارژ نخواهد شد. بنابراین باید مراقب باشید تا پایانه ها دچار خوردگی نشوند و در صورت خورده شدن آن‌ها، باید باتری موبایل خود را تعویض کنید.

تشخیص خرابی باتری

هنگ کردن گوشی

در شرایط دیگر، هنگ کردن‌های متوالی گوشی نیز دلیل بر خرابی باتری موبایل می‌باشد. اگر گوشی موبایل به صورت متوالی و ناگهانی هنگ کند و عملکرد خوبی نداشته باشد می‌تواند دلیلی بر خرابی باتری باشد، که خراب بودن باتری کارکرد گوشی را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب هنگ کردن آن می‌شود. برای جلوگیری از این رخداد باید سریعا باتری موبایل خود را تعویض کنید تا از هنگ شدن گوشی خود نیز جلوگیری کنید.

تغییر تاریخ و ساعت گوشی

اگر تنظیمات تاریخ و ساعت را خودتان تغییر نداده باشید و به صورت ناگهانی تنظیمات تاریخ و ساعت گوشی موبایل شما تغییر داده شود، می‌تواند نشان دهنده خرابی باتری موبایل باشد. پس تغییر ناگهانی و خودکار تنظیمات تاریخ و ساعت نیز می‌تواند راهی برای تشخیص خرابی باتری باشد.

 

سایت فروشگاهی سعید باتری شما را در خرید، تعویض و تعمیر انواع مختلف باتری‌های موبایل راهنمایی می‌کند. برای خرید و اطلاع از قیمت‌ها و مشخصات انواع باتری‌ها، به قسمت فروشگاه سعید باتری مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *